הידעתם כי כלי רכב מדור חדש יותר הינם בעלי הסתברות נמוכה, באופן משמעותי, לפגיעה ומוות בעת תאונות? כך, לפחות עולה ממחקר שבוצע בדנמרק בשנת 2013 על ידי מחלקת התחבורה ב-Technical University of Denmark. מחקר דני זה בוצע, לאחר שכבר התגלה הקשר בין גיל הרכב לסיכון המעורבות בתאונה קשה במחקרים שבוצעו במדינות אחרות (כאוסטרליה, הונג קונג וארה"ב).
למרות שבארבעה העשורים האחרונים גדלו נפחי התנועה הארציים בדנמרק, מספר ההרוגים בתאונות הדרכים ירד בהתמדה (למשל מ-1,213 בשנת 1971 ל-255 בשנת 2010). מספר מחקרים מקבילים שנערכו בדנמרק ניסו לגלות את הגורם האמיתי העומד מאחורי שינוי משמח זה. מחקר ספציפי זה בחן את חומרת פציעותיהם של 80,502 נהגי מכוניות פרטיות שהיו מעורבים ב-49,405 תאונות עצמיות או תאונות רבות-משתתפים בדנמרק בין השנים 2004 ל-2010. מחקר זה התייחס לנהגי רכבים פרטיים בלבד מאחר ורוכבי אופניים והולכי רגל, מלכתחילה, חשופים יותר לפגיעה חמורה, ובתאונות בהן מעורבים נהגי משאיות, לא דור הרכב הוא הקובע, אלא משקלם של הרכבים המעורבים בתאונה. כל הנתונים מקורם בבסיס הנתונים של המשטרה המקומית, שמתוחזק על ידי Danish Road Directorate. תוצאות המחקר הפתיעו (או שלא) את החוקרים:קיים קשר ישיר בין גילו של הרכב לסיכון בפגיעה ובתמותה. לדוגמה: בהשוואה לרכב ששנת ייצורו 2000, למכונית משנת ייצור 2010 הסתברות נמוכה של 37% למוות, 23% לפציעות חמורות ו13% לפציעות קלות לנהג - בתאונת דרכים רגילה. בנוסף לכך, הצביעו החוקרים על תופעות נוספות שוליות, שלא היו מטרת המחקר, אבל הצטיירו מן הנתונים. למשל, למשקל הרכב בו נוהג האדם ישנו תפקיד משמעותי בהפחתת השלכות התאונה על הנהג, כמו גם ליחס בין משקל הרכב למשקלם של שאר כלי הרכב המעורבים בתאונה. נהגים זכרים ונהגים צעירים נחשבים לפגיעים פחות, אולם הם מועדים יותר לנהיגה מסוכנת ואגרסיבית. והאחרון, למשתנה של מהירות מופרזת בנהיגה ישנה משמעות רבה ביותר, בין כל התופעות השוליות (אשר, כאמור, לא היוו את מרכז המחקר, אולם נתוניהן צפו ועלו בעת ניתוח ממצאי המחקר). המחקר נערך בדנמרק, איך זה משפיע עלינו, כאן, בישראל? מכוניות חדישות הן משוכללות, נוחות ומהירות, ולכאורה, לאור נתוני המחקר, לנוהגים בהם ישנו סיכון מופחת להיפגע בתאונות דרכים, אולם, נוחותן והמהירות בה הן מגיעות מ-0 ל-200 קמ"ש, עלולה לפתות אותנו, הנוהגים בהן, לפתח "רגל כבדה" על הדוושה ולהגיע לגבולות מהירות מופרזת בקלות רבה יותר ממכוניות ישנות מהן. אם כן, עם כל הטכנולוגיה והרדיפה אחר חדשנות, לגורם האנושי, לאחריות האישית שלנו, ישנו משקל משמעותי מאד ביכולת שלנו לעמוד בפיתוי שמציבות בפנינו המכוניות החדישות. גם אם במחקר הדני צוינה מהירות מופרזת בין אחד המשתנים השוליים, על פי גורמים ישראלים מובילים בתחום התחבורה, יש לה חשיבות מכרעת בסיכון שלכם להיות מעורבים בתאונה ולסיכוייכם להיפגע בצורה קשה כתוצאה מאותה תאונה. Comments are closed.
|